Pracovní skupina pro rozvoj čtenářské gramotnosti 

Krátce před začátkem letních prázdnin se uskutečnilo závěrečné setkání pracovní skupiny v rámci realizace MAP III. Setkání bylo jakousi rekapitulací, ohlédnutím a zhodnocením dosavadní činnosti, ale také cennou inspirací, na jaká témata by stálo za to se zaměřit do budoucna.

Děti si začínají užívat samostatné čtení knih až okolo 12 roku věku, jak vyplývá z výzkumů. Proto je důležité předčítat. Během předčítání se také dětský mozek rozvíjí daleko více než při samotném čtení.Co je ale v navazujícím období klíčové jsou vhodné knihy, které děti zaujmou. Proto je důležité držet krok a vědět, jaké nové kvalitní knihy...

Nina Rutová je dáma s obrovským přehledem v oblasti čtenářské gramotnosti a jednou z lektorek RWCT.
Její velkou láskou je poezie. Tou jsme se zabývali na dvoudenním on-line setkání 4. a 6. října 2022. Jak s poezií v hodinách (nejen) literatury pracovat, jaké postupy a aktivity volit pro žáky II. stupně základních škol? Účastnice si vyzkoušely...

Ester Stará ve čtvrtek 17. 3. 2022 doporučila pedagožkám z předškolního a prvostupňového vzdělávání, jak efektivně pracovat s jejími knihami při výuce českých dětí, tak i žáků s OMJ.
Paní Stará je nejen spisovatelkou, ale i pedagožkou v inkluzivní škole, speciální pedagožkou a logopedkou. Všechny tyto faktory ve svých knihách zohledňuje a dala všem...

Justina Danišová z Učíme se venku je obrovskou zásobárnou nápadů a inspirace k tomu, co všechno lze venku učit. Díky bohatým zkušenostem se i účastníci našich webinářů dozvěděli, že učit jazyky (včetně psaní, literatury a dílen čtení) venku je veliká zábava. Justina nás vybavila pestrou škálou aktivit i rad, co pro práci s dětmi venku nepodcenit a...

Inspiraci i rady, jak pracovat s dětmi se specifickými poruchami učení, přišli 6. května 2021 na webinář PhDr. Kamily Balharové načerpat nejen rodiče, ale i speciální pedagogové. Dostalo se jim praktických tipů, jak těmto dětem pomoci a co nejefektivněji poruchy kompenzovat. Nechyběly tipy na knihy určené dětem, ale i na odbornou literaturu.

V předčtenářském období je zásadní, aby dítě začalo vnímat knihu jako každodenní součást života. Není nutné po dětech vyžadovat, aby knihu měly spojenou se zklidněním ve chvíli, kdy je jim předčítána. Kniha může naopak vybízet k pohybu, nebo ho doplňovat, může inspirovat k tvůrčí činnosti. Můžeme s ní procvičit barvy, dny v týdnu, zvířata. Jak...

Dítě by mělo zažít dobrý pocit z toho, že samo přečetlo knihu. Důležitý je pozitivní zážitek z četby. Neměli bychom odpírat dětem knihy, které jsou jim tematicky blízké (Star Wars), ale my sami je považujeme za brak, vyhněme se knižnímu snobismu. Inspiraci lze hledat třeba v aplikaci ČTENÁŘSKÝ METR. Při výběru kvalitních a aktuálních knih nám...